MARKA İSİMLERİ

İsim Bulmak

Posted on: Ağustos 26, 2013

Yazılarımı okuyan bir çok girişimci kuracağı firma, açacağı mağaza veya piyasaya süreceği yeni bir ürün hakkında benden isim önerisi istiyor.
İsim bulma çalışması emek isteyen bir çalışma. Boya küpüne fırçayı daldırıp duvarı boyamaya benzemiyor. Detaylı bir çalışma yapmanız gerekiyor ve bir-iki hafta sürebiliyor. Dolayısıyla isim önerisi talep edenlere bu işi bir bütçe dahilinde yapabileceğimizi söylüyorum ve genellikle film burada kopuyor. Açacağı ofiste toplantı odasına koyacağı masayı bedava alamayacağını gayet iyi bilen girişimci adayı firmasına/markasına koyacağı ismi nedense bedavaya alabileceğini düşünüyor. Her halde ofisindeki masanın marka isminden daha değerli olduğunu düşünmesinden böyle kaynaklanıyordur. Belki de çocuğuna isim koyarken hiç zorlanmadığını hatırlıyordur ve doğacak çocuğuna isim önerisinde bulunan eş-dost para istemediği için marka ismi bulmaya para ödemeyi içine sindiremiyordur.
Tabi bazı girişimci adayları da hakikaten üç parayla yola çıktıkları için isim bulmaya bütçe ayıramayacaklarını söylüyor. Onları da anlıyorum ama onlar da beni anlamalılar; zira isim bulmak için yapılacak çalışma zahmetli. Bu taleplere ücretsiz cevap verirsem evime ekmek götüremem.
Ayrıca, bir markaya isim beğenmek çok göreceli bir iştir. Genelde markanın sahipleri başkalarının önerdiği veya beğendiği isimleri markalarına koymak istemezler. İsim bulma çalışmasını nasıl yapacaklarını da bilmediklerinden paralize olurlar. Bu yüzden işi bize verirler. Bize isim çalışması yaptırtmasına rağmen markasına soyadını veya kızının/oğlunun adını veren girişimciler olmuştur. Bu yüzden bazı girişimcilerin isim bulma çalışmasını bizzat kendisinin yapması daha hayırlı olacaktır.
En iyisi; cimri girişimcilere de, bütçesiz girişimcilere de, isim babası olmak isteyen girişimcilere bir kıyak yapıp, isim bulma yöntemimi açıklamak olacak sanırım. Böylece benim kullandığım yöntemle isim bulma çalışması yaparak daha doğru marka isimleri bulabilirler. (Eeee ne demiş atalarımız; balık verme, balık tutmayı öğret)
Şimdi marka ismi bulmak için yapacağınız işlemleri adım adım sizlere açıklıyorum. Bu adımları atarak çalışırsanız çok iyi marka isimleri bulacağınızı garanti ederim.
1)      Hangi sektörde faaliyet gösterecekseniz o sektörün anahtar kelimelerini Google’a girin ve rakiplerinizin koyduğu isimleri bulun ve bir kenara (Excel tablosuna) yazın. Böylece alanınızda var olan bir ismi markanıza koymamayı garanti altına almış olursunuz.
2)      Yukarıdaki inceleme ve araştırma tamamlandıktan sonra isim üretmeye başlayın. Bu isimler yerli ve yabancı dillerde veya türetme olabilir. En az 100 isim bulasıya kadar devam edin.
a.      Bulacağınız isimler sözlükte anlamı olan kelimeler olabileceği gibi, iki kelimenin hecelerini birleştirerek türetebileceğiniz bir isim de olabilir. Hatta hiç anlamı olmayan bir kelime de türetebilirsiniz. Burası sizin zekanıza ve yaratıcılığınıza kalmış.
b.      Bulduğumuz isimlerde Türkçeye özel olan harfler (ç, ş, ü, ö, ğ, ı) bulunmaması daha iyi olur. Böylece isminizi yabancılar da kolayca telaffuz edebilir ve isminizi internetin alan adı bölümüne olduğu gibi yazabilirsiniz.
c.       Bulduğunuz isimleri Excel tablosunda alt alta yazın ve alfabetik sıraya sokun.
3)      Bulduğunuz isimleri sırayla aşağıdaki elemelerden geçirin.  Aşağıdaki elemelerden geçen isimler başınıza hukuki, maddi ve manevi sorunlar açmayacaktır.
a.      Birinci Eleme: Türkiye’deki marka tescil durumlarını inceleyin. Türk Patent Enstitüsü’nün sitesine girip ismi yazarsanız, o ismin başkaları tarafından tescil ettirilip ettirilmediğini görebilirsiniz.
b.      İkinci Eleme: Birinci elemeyi geçen isimlerin alan adlarının kullanımda olup olmadığı araştırın. “.com” uzantısı müsait olanlar elemeyi geçsin. Bu araştırmayı yapmak için internete grip alan adı bölümüne www.bulduğunuzisim.com yazmanız yeterlidir.
c.       Üçüncü Eleme: İkinci elemeyi geçen isimler Google’da araştırılmalıdır. Benzer kullanımlarının var olup olmadığı, ne anlamlarda ve kimler tarafından kullanıldığı sorgulanmalıdır. Google sorgulamasından olumsuz puan alanlar elenmelidir.
d.      Dördüncü Eleme: Üçüncü elemeyi geçen isimlerin farklı dillerdeki (İngilizce, İtalyanca, Fransızca, İspanyolca, Almanca dillerinde) kötü anlamı olup olmadığı incelemelisiniz. Bunun için de Google’ın çeviri programını kullanabilirsiniz.
4)      Yukarıdaki elemeleri geçen isimleri (ki dörtte üçü dökülecektir) aşağıdaki özelliklere sahiplik derecelerine göre puanlayın.
a.      Söylemesi kolay olan
b.      Kulağa hoş gelen
c.       Okunuşu kolay olan
d.      Yazımı kolay olan
e.      Hatırda kolay kalabilen
f.        Yanlış anlamaya müsait olmayan
g.      Sektörünüze ve faaliyet kolunuza uygun olan
h.      Rakiplerine benzemeyen
5)      Yukarıdaki değerlendirmeden en yüksek puanı alan 3-5 isimden birini rahatlıkla markanıza koyabilirsiniz.
a.      Bu aşamada hangi ismi seçeceğinize hala karar veremiyorsanız elemeyi geçen isimleri yakın çevrenize sunarak mini bir anket yapmanızı öneririm.
İşte bu kadar basit. Markanıza isim bulmak için rakiplerinizin adını bilmeniz, bol bol isim bulmanız, bulduğunuz isimlerin uygunluğunu araştırmanız ve tüm elemelerden geçen isimlerden birini seçmeniz gerekiyor. Eğer son adımda elinizde hala güzel isimler olmadığına inanıyorsanız ikinci aşamaya geri dönüp yeni isimler bulmaya devam edebilirsiniz.
Kolay gelsin.
Reklamlar

4 Yanıt to "İsim Bulmak"

Merhaba bende bir marka ariyoruum
Ama bunun ucretini merak ediyirum
Bana takribi bir fiyat bilgisi verirmisiniz

Marka ismi bulmak için önce 2000 TL+kdv’nizi alıyorum. Sonra isim bulma çalışmalarına başlıyorum. Yüzlerce isim buluyorum. Sonra bu isimlerin marka tescilleri müsait mi, .com uzantılı alan adları müsait mi diye araştırma yapıyorum. Elemeyi geçen isimler arasında favori olanları size öneriyorum (Elemeyi geçen ve geçemeyen tüm isimleri de size gönderiyorum.) Çalıştığımız isimlerden hangilerini kullanmaya karar verdiyseniz isim başına 500 TL+kdv daha alıyorum. Siz müşterileri çeken ve yıllara meydan okuyacak güzel bir isme sahip oluyorsunuz, ben de kazancı ufak da olsa bir markanın isim babası olduğum için mutlu oluyorum. (http://muratsaylan.blogspot.com/)

Fiyatlar inanılmaz 🙂
Önce 2000 + KDV sonrasında bir 500 + KDV daha…
Örnek verdiğiniz toplantı masasında bir kar elbette var, ve her ticarette bir kar olmalıdır. Siz, bir porsiyon balık yiyerek eksiğini tamamlayacağınız fosfor için aşırı bir ücret talep ediyorsunuz. Zira, masanın ağacı, işlemesi, boyası, fırçası, kesimi vs… bunların hepsi bir maliyet!
Bir işte, bir ürün üzerine, ar-ge, iş yeri, çalışan, malzeme, Sn. Tayyip Erdoğan farkı maliyetleri bile koysanız, üretim üzerine eklenecek %400 gibi kar maliyeti çıkar.
Yiyebileceğimiz iyi bir balığın kilosu 100 lirayı geçmez sanırım. Tabii siz, ben bu balığı akşam Bodrum’da bir restoranda yeyip dönüyorum demiyor iseniz… Ticari karlılık bakışınız hayret verici doğrusu 🙂
Selamlar…

Geçenlerde süt ürünleri pazarına girmek isteyen bir müşteriye isim çalışması yaptık. Önce 2000 TL sonrada bir ismi beğendiği için 500 TL daha ödedi. Yalnız beğendiği isim bizim önerdiklerimizin arasından değil, elenenler arasındaydı. Elenme sebebi de marka tescilinin başka bir firmaya ait olması idi. Ama alan adı müsaitti, çünkü karşı firma marka tescilini öylesine almıştı. Ortalıkta o isimle ilgili bir ürün yoktu. Bu ismi çok beğenen müşterim karşı firmayla temasa geçti ve 50 bin dolara anlaştılar. Anlayacağın bize 2500 TL ödediler ama isme toplamda 52.500 TL ödediler. Güzel bir isim için paraya kıyacak çok iş adamı var. Örneğin Novartis ve Aviva gibi firmalar da bugünkü adlarına ulaşmak için sadece isim bulmaya 2-3 milyon dolar ödemişlerdir.
Doğru bir marka ismi bir firmaya milyonlarca kar getirir. İsim babası da bırakın 2.500 TL alsın değil mi?
Not: Mailinizdeki gibi hesaplama yapıyorsanız iş hayatından bir an önce çıkın derim. İflas etmeniz yakındır. Memur olun. Daha huzurlu yaşarsınız 🙂

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: